3-Rail Forum

M-track Groep Nederland
http://www.m-track.org/

Alt Rösnitz

Primeur in Nederland!
Team Frokeler

Den Ausschlag zum Bau dieser H0- Anlage gab ein Bericht von Franz
Rittig in der Miba Spezial 110, der mir sehr gut gefiel, diesen habe
ich dann mit einigen kleinen Änderungen wie Segmentdrehscheibe um
gesetzt um noch etwas mehr Gleislänge zu erhalten . Das Projekt habe
ich als Kastenanlage mit den Massen : 1,30 m X 0,50 m und
angebauten 3 gleisigen Fiddleyard ausgeführt. Das Thema ist ein
Nebenbahn Endbahnhof in der ehemaligen DDR. Da das Diorama
zum Rangieren vorgesehen ist sind hauptsächlich Lenz Lokomotiven
mit Digitalkupplung im Einsatz. Die Züge verkehren als GMP oder
PMG Garnituren. Der Hintergrund der Anlage ist an den Ecken aus gerundet und von Auhagen.

Blokpost 13

Primeur in Nederland!
Ron Schouten
www.blokpost13.com

Bolormaa Mashbalgir

Primeur in Nederland!
Luc de Martelaer

“Bolormaa Mashbalgir” is een mongoolse tent met 2 vensters. Door elk venster ziet men in de tent een landschap uit Mongolie: de steppe, en de Gobi-woestijn. De steppe is in 2 schalen (1/87 en 1/160) om een indruk van wijdte en diepte te geven (perspective forcée). Het geheel is een cylinder van 120 cm diameter.

Catharinen Tief

Primeur in Nederland!
Dietmar Allekotte

Chateau Migraine

Primeur in Nederland!
MSC Het Spoor
https://www.msc-hetspoor.be/

Chosette

Primeur in Nederland!
Johan Van Balberghe
www. naardesporen.be

Clubbaan MEC Stetten

Primeur in Nederland!
Mec Stetten Donau
http://www.mec-stetten-donau.de/

Fantasia Zoo

Heen En Weer

Primeur in Nederland!
MSC Spijkspoor
http://www.spijkspoor.nl/

Het plan voor de Heen en weer module baan is ongeveer 5 jaar geleden ontstaan door de aankoop van een veerpont van Artitec. Nadat de veerpont nog enige jaren in de doos heeft gelegen is na het doorlopen van vele plannen, na 2,5 jaar het uiteindelijke plan ontwikkeld van een havenbaan waarin de pont een prominenten rol krijgt toebedeeld. De pont vormt de verbinding met de andere rivieroever en is vooral bedoeld voor het transport van spoorweg goederenwagons en railbussen.

De haven is een mix van het grote voorbeeld van Bremen en Hamburg, zo is de beweegbare basculebrug een kopie van de brug zoals die te vinden in het historische havengebied van Bremen. De bebouwing op de baan is een knipoog naar de werkelijkheid waarbij de nadruk ligt op het creëren van de juiste havensfeer met bedrijven, opslagloodsen, kantoren, woonhuizen en ook de nodige plaatsen voor allerlei vormen van vermaak.

Langs de vele kademuren kunnen kustvaarders en binnenvaart schepen aanleggen om hun ladingen te kunnen laden en lossen. Bij de overslagloodsen is de kade voorzien van havenkranen die het lossen vergemakkelijken. De goederen kunnen hierbij worden opgeslagen in loodsen of meteen op vrachtauto’s of in andere schepen worden geladen. De spoorweg aansluitingen dragen bij aan verder transport naar de klant.

In de haven is ook nog en kade gereserveerd voor een U-boot uit WO2, waar belangstellenden aan boord een kijkje kunnen nemen. Ook is er verderop in de haven de aanlegsteiger van de plaatselijke rondvaartdienst.

De beweegbare en zelfgebouwde bascule brug verbindt de twee havendelen. Het linker gedeelte bevat naast wat bedrijven en pakhuizen ook de nodige woonhuizen, kantoren en horeca gelegenheden. Het rechtergedeelte bestaat uit fabrieken en overslag loodsen en kranen

De baan bestaat uit 3 segmenten van elk 1,20 meter breed en 0,80 meter diep. Een deel van het meest rechtse segment bevat het schaduwstation inclusief Schiebebühne. Deze Schiebebühne loopt over een tandbeugel naar een hoger gelegen rails waar de trein weer via de fabriek ingezet kan worden richting haven. Hier vaart de veerboot over een magneetstrip vanuit de haven naartoe, waarna de pont weer leeg of geladen met ander spoormateriaal weer naar de aanlegsteiger terugvaart. Om de toeschouwers een blik te gunnen in het schaduwstation is dit deel van de baan voorzien van een kijkglas.

Het spoorwegverkeer wordt digitaal bediend, ook de wissels die door DCC Concept motoren worden omgezet. De besturing van de pont gebeurt radiografisch. In het havengebied rijden uiteraard ook diverse voertuigen rond, deze zijn voorzien van kleine accu’s en vinden hun weg via een magneetstrip die in het wegdek is weggewerkt.

De hele bouw is in 2 jaar door een klein team van bouwers gerealiseerd. Om de vaart in de bouw te houden was als doelstelling geformuleerd op Intermodellbau 2017 in Dortmund aan het publiek te kunnen presenteren, wat met een flinke eindspurt ook gelukt is.

Hofplein lijn

Haagse Modelbouw Club
http://haagsemodelbouwclub.nl/

Lütgeoog

Primeur in Nederland!
Helmut Heinert

Een smalspoorlijn in Oost-Friesland (D)  If, schaal 1:32, spoorbreedte 16,5 mm

Tegenover het noordelijkste gedeelte van Friesland (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) bevindt zich het minuscule eilandje Lütgeoog, dat zelfs met de modernste navigatiesystemen  niet te vinden is. Het eiland wordt ook wel de Assepoester van de Duitse Waddeneilanden genoemd. Wie de stille charme van dit eiland kent, zal echter glimlachend zwijgen.

Ten behoeve van het bescheiden toerisme en voor de bevoorrading van de vuurtoren is een smalspoornetwerk aangelegd. Net zoals bij de andere spoorwegen van Oost-Friesland is de spoorbreedte iets meer dan een halve meter. Op het vasteland is ook sprake van 528 mm. Daardoor wordt de modelbouw van smalspoor eenvoudiger, omdat dit in schaal 1.32 namelijk precies 16,5 mm zal zijn.

De lijn

Veerboot Lüt 1 (een voormalige viskotter) vertrekt van de haven van Katharinensiel. In de Waddenzee kiest de kapitein altijd veilig voor de vaargeul. De boot vaart daarom maar twee keer per dag en alleen tijdens hoogwater en met daglicht. Mensen die het druk hebben of haastig zijn, vinden dat vervelend. De overtocht eindigt bij een houten steiger, waar de zomergasten kunnen overstappen op de trein. Het emplacement is maar klein: een hoofdspoor, een uitwijkspoor, drie opstelsporen en een spoor naar de locloods en de draaischijf zijn voldoende voor het vervoer op het eiland.

Vanaf de steiger gaat de trein in een scherpe bocht naar links, langs het strand met de  rieten strandstoelen. Na een flinke klim bereikt de trein de rotspunt “Lütge Hörn“ en gaat de reis vervolgens door naar de vuurtoren en halte “Duin“. Bij deze halte is een telefoon waar de machinist belt of het spoor veilig is. Bovenaan de trap is een uitzichtpunt waar een schitterend panorama te zien is bij helder weer.

Direct na deze halte gaat het spoor verder door een coupure in de zeedijk en bereiken wij station “Lütgeoog Dorf”. Dit station bevindt zich in een lus, zodat de locomotief niet hoeft  om te lopen. Er is ook een spoor naar een kraan en een naar het kantoor van de kustwacht die verantwoordelijk is voor de dijken.

Het rollend materieel

De spoorwegmaatschappij beschikt over een stoomlocomotief en een aantal  locomotieven met verbrandingsmotoren, waaronder een honderdjarige Britse benzinelocomotief die de Engelsen op Helgoland hebben achtergelaten.

De kapitein van de veerboot woont in het dorpje en hij rijdt naar zijn werk met de draisine ONNO, die door de werkplaats zelf is gebouwd met onderdelen van twee driewielige bestelwagens. Het pas geschilderde voertuig wordt ook door toeristen gebruikt. De maatschappij beschikt overigens ook over een Vespa met spoorwegwielen waarmee het spoorwegpersoneel zich snel kan verplaatsen.

Voor het vervoer van reizigers zijn er rijtuigen met of zonder dak en geheel gesloten rijtuigen, zodat onder alle weersomstandigheden gereden kan worden. Ten behoeve van het goederenvervoer heeft de maatschappij korte open en gesloten wagens, een melkwagen en een wagen met een vat. Er staan twee kipkarren klaar voor de onderhoudsploeg  als door een storm of bij hevig onweer weer eens zand op de sporen terecht is gekomen.

De modelbaan

Tijdens een verblijf op het eiland Baltrum (waar de spoorweg met een spoorbreedte van 600 mm allang is verdwenen) werd ik het slachtoffer van het smalspoorvirus. Het idee ontstond om een klein en dromerig smalspoornet te bouwen. De spoorbreedte is 16,5 mm in de schaalverhouding 1:32. De hoogte van de rails is 3,5 mm. De wissels zijn door een vriend van mij gebouwd en de rails heb ik zelf gelegd. Baltrum is nu “Lütgeoog“ geworden. Dat betekent in het plaatselijke dialect  “klein eiland“.

Het baantje heeft de vorm van de letter “T“ zodat de toeschouwer de baan niet in een keer kan overzien. Ik heb bij het ontwerp wel gezorgd voor een samenhangend geheel.

De treinen worden digitaal bestuurd en zijn voorzien van een hoorn en een bel. De wissels worden door knoppen in de zijkant van de baan met behulp van bowdenkabels bediend. Het publiek kan dus naar het baantje kijken zonder dat ik zelf in de weg sta.

Locs en wagens

  • Loc 2 is een enigszins gewijzigde Fleischmann Magic Train stoomlocomotief. Ik heb mijzelf in de cabine geplaatst door een 3D-print van mij te laten maken
  • Loc 22 is een Bachmann Davenport met een hogere cabine
  • Loc 24 is een “Simplex“ uit de eerste wereldoorlog. Dit is een Brits bouwpakket en is  voorzien van pendelassen. Onder de kast van witmetaal bevindt zich een decoder en een luidspreker.
  • Loc 26 is een Henschel DG met een open stuurstand. Deze loc is eveneens voorzien van geluid.
  • Draisine 55 “Onno“ is gebouwd van twee modellen van Japanse driewielers en een Köf III-chassis van Roco.
  • De goederenwagens zijn grotendeels Fleischmann Magic Train wagens die ik korter en smaller gemaakt heb. Sommige zijn ook door mijn vriend Herbert gebouwd. Daarom mag hij dus loc 26 besturen.

Presentatie

Net als mijn vorige baan (de „Köstritzer Kreisbahn“) is ook „Lütgeoog“ netjes afgerokt met een gordijn. Een onopvallende LED-installatie zorgt voor een helder verlichte baan. Het is belangrijk voor mij dat het panorama van dit eilandje ruimtelijk overkomt. De achtergrond is daarom maar liefst 70 cm hoog.

Onder de baan, verstopt achter het gordijn, zorgt een cd speler voor geluiden van de zee en de meeuwen. De toeschouwer moet als het ware het zand tussen de tenen kunnen voelen.

Transport

De hele baan en mijn reistas (en ik natuurlijk ook) worden vervoerd in mijn inmiddels klassieke Citroën Acadiane (Een iets modernere versie van de “besteleend“). Ik rijd er graag mee naar tentoonstellingen.

Plannen voor uitbreiding

In mijn hobbyruimte is nog ruimte voor uitbreidingen aan beide zijkanten van de baan. Er komt nog een camping en rechts na een scherpe bocht is een houten brug  voorzien naar de werkplaats “Achtersiel” en er komt een tweede steiger voor grotere boten. Hier staat ook nog een driewegwissel in de planning.

Als ik dit wissel van de keerlus in het dorpsstation dan van een automatische besturing heb voorzien, zal ik tevreden naar de treinen kunnen kijken. Met een goed glas wijn in de hand kan ik dat lang volhouden.

N-spoor Nederlands

De Delftse Modelbouw Vereniging kortweg DMV is een leuke groep mensen die
graag met modelspoor bezig zijn. Aan onze Nederlandse N-spoorbaan hebben we
het afgelopen jaar hard gewerkt om meer treinbewegingen te realiseren. Dit is
geluk doordat we vanaf nu gebruik maken van digitaal rijden met de computer.
We gebruiken Koploper voor de besturing de hardware van Dinamo. Met Dimano
kunnen we met analoge en digitale treinen door elkaar rijden. Zo is het digitaal
ombouwen van treinen niet noodzakelijk en rijdt toch elke trein digitaal. Daarnaast
is de baan voorzien van nieuwe achtergronden, geheel passend bij ons thema.

Oostmahorn is de voormalige veerhaven naar het eiland Schiermonnikoog. Deze modelbaan is een vertolking van de plannen die er voor een spoorverbinding geweest zijn, maar die in werkelijkheid nooit zijn uitgevoerd.

Pennsylvania Steel

Heinz Ulrich Grumpe

U ziet een kleine hoogoven met staalfabriek in het oosten van de Verenigde Staten. We gaan terug naar de jaren ´50 van de vorige eeuw en de economie bloeit. De productie in deze kleine staalfabriek is op zijn hoogtepunt en is zeer winstgevend.

Op het fabrieksterrein zijn de stoomlocomotieven al lang verdrongen door diesellocomotieven. Zonder onderbreking pendelen de treinen met grondstoffen en halffabricaten tussen de diverse fabrieken. Op het hoger gelegen spoor (6) worden coke, kalksteen en natuurlijk ijzererts aangevoerd en in de bunkers (4) gestort. De twee grote portaalkranen pakken deze grondstoffen en brengen ze in een juiste verhouding naar de transportband die het materiaal in de hoogoven (1) brengt. Met grote regelmaat wordt de oven open gestoken waarna het vloeibare ijzer in open pannenwagons naar de Siemens-Martin-Staalfabriek (5) vervoerd. De hoogovenslakken worden naar het stortterrein (7) gebracht. In het turbinehuis (2) naast de hoogoven staan de reusachtige turbines die zorgen voor de grote luchtstroom die nodig is voor het aanwakkeren van het vuur. Daarvoor wordt de lucht in gigantisch cilindervormige warmtewisselaars (3) verhit tot ongeveer 1000°C. De hoogoven ligt aan een rivier (8), waaruit de gigantische hoeveelheden koelwater worden gepompt, nodig om de hoogoven zelf af te koelen. Een kleine werkplaats en een bedrijfslaboratorium (9) zijn de laatste gebouwen voor dit bedrijfscomplex. Tot zover deze korte beschrijving van het productieproces van deze hoogoven.

Een hoogoven en een staalfabriek zijn, door hun gigantische afmetingen niet volledig op schaal te realiseren, tenminste niet op een baan van een gebruikelijke omvang. Bij het bouwen van dit model wilde ik een overtuigende totaalindruk geven van een hoogoven.

Het getoonde diorama wordt later ingevoegd in een grotere baan die ik thuis aan het bouwen ben. Het voorbeeld is natuurlijk een baan in de USA en uitgevoerd in schaal N. Het diorama wordt aangesloten aan twee bogen en een schaduwstation. Zo wordt het een ovaal en is dan als zelfstandige modelspoorbaan te tonen tijdens tentoonstellingen.

De hoogoven is gerealiseerd in volledige zelfbouw, voor het verschijnen van deze gebouwen als bouwpakketten van TRIX en Walthers. De overige gebouwen zijn gerealiseerd door het ombouwen van bouwpakketten van Pola (kitbashing). Voor de grote werkplaats in halfreliëf (10) is gebruik gemaakt van verschillende kunststof bouwplaten van Auhagen. Alle gebouwen zijn afgewerkt met matte vernis, om de storende plasticglans weg te nemen. De zichtbare sporen zijn zelf gelegd met behulp van code 40 rails (railhoogte 1 mm) op houten bielsen. Voor de sporen in het schaduwstation en overige niet zichtbare rails is gebruik gemaakt van standaardrails van Roco en Fleischmann.

De kenmerkende ruwijzer- en slakkenwagons zijn producten van Minitrix. Het overige rollende materieel komt van verschillende leveranciers uit de USA. De volledige baan werd vervuild met behulp van Pigmentpoeders. De achtergrond is van MZZ; de oorspronkelijke achtergronden werden gescand en afgedrukt op zelfklevend etikettenpapier en op de achtergrond gelijmd. Zelf geschilderde figuurtjes ronden de presentatie verder af.

Deze modelbaan is ontworpen rondom het thema “brug” De stad wordt gedeeld door een kanaal met daaroverheen 2 bruggen.

Een voor de trein en een  voor het auto en fietsverkeer.Aan de ene kant van het kanaal vindt men een toeristisch centrum, met gezellige terrasjes en speelmogelijkheden voor de kinderen, terwijl aan de andere kant van het kanaal een historisch stadcentrum is met het stadhuis, een gezellige markt, een diversiteit aan winkels en oude handelshuizen die voortaan dienst doen als pakhuis.

Zoals u van Pemoba gewend bent kunt u weer genieten van een groot aantal bewegende objecten.

Polish Pole in Teodorowo

Primeur in Nederland!
Polska Makieta Modulowa H0
http://pmmh0.pl/

Presentation portreys small railway siding which belongs to fabric „Polish pillar” at Teodorowo. It reproduces turn between III and IV model era . Classic steam locomotive Oki1 delivers freight wagons to the siding. Now it’s time when fireless locomotive TKbb substitute them for unloading. His depot is located at the siding. After completing his duties it is refilling steam at the hall. And right after that steam locomotive Oki1 delivers another set of freight wagons and rides away with wagons fully packet with pillars. The cycle is repeated.

Rummelaarseweg

Loek Bronkhorst

The Dutch Division

PH&LF Railroad Association
www.phlfrra.com

The Dutch Division van de PH&LF RailRoad Association is een modelspoorbaan naar Noord-Amerikaans voorbeeld in schaal N (1:160) op basis van de oNetrak-, twiNtrak- en Ntrak standaarden (Amerikaans modulair systeem). De Noord-Amerikaanse thema’s van de modules variëren van een klein haventje tot een containerterminal en van het platteland tot de groot stedelijke omgeving met de verschillende industrieën.

Het treinverkeer bestaat uit typerende Noord-Amerikaanse lange goederentreinen voortgetrokken door zowel stoomlocomotieven als ook door (meerdere) diesellocomotieven. Daarnaast nog enkele passagierstreinen en lokale goederentreinen.

The Worlds End

The Worlds End layout is based on the North Yorkshire town of Knaresborough, the station and surrounding area. ‘The Worlds End’ refers to the pub that features at the front of this modern image layout, which in turn is derived from the legend of Mother Shipton’s prophecies. Also featured is the large stone built and ornate viaduct over the River Nidd which at 4mm to the foot scale is around 5 feet long and 14” high.

From Knaresborough Castle the Kings Tower and Courthouse structures are modelled, together with an array of architecturally interesting buildings taken from High Street and Market Place in the town centre together with parts of Finkle Street, Kirkgate, Waterside, Riverside and Water Bag Bank.

The station and town scene to the left of the layout contrast with the deep River Nidd gorge with its sheer cliff faces in the centre, and Mother Shipton’s wooded countryside and the castle grounds on the right.

Trains running through are based on actual formations using local examples taken from the railway time period of modern post privatisation, and in particular between the years approx. 2005 to 2015 featuring short colourful DMU’s up to very long steam passenger specials and all sorts in between.

There are other scenes on the layout that will intrigue and entertain folks whilst watching the trains go by. Substantial numbers of cast and converted model figures have been employed on the layout and inside coaches.

Tripton by the sea

Ton Trip

Vintage Märklin & N-module