A Switchman’s Headache

Première Nederland

Na een aantal jaren meegewerkt te hebben aan de workshops tijdens onze tentoonstelling nam bij Jos van de Put het idee vorm om zelf met een eigen baan op de tentoonstelling te staan. Thuis heeft hij een grote baan naar Amerikaans voorbeeld en dat blijft hij trouw. De rangeerbewegingen vragen alle aandacht van het spoorwegpersoneel om alle wagons op tijd op de goede plaats te krijgen. Koppijn krijgt hij/zij er van… Maar Jos van de Put is helemaal in zijn element als hij aan het rangeren is..  Deze kleine baan met een industrieel thema is zijn eerste tentoonstellingsbaan. Wie weet doet goed voorbeeld ook goed volgen! Geniet van het afwisselende verkeer met de zware diesels.

ACTW Modelspoor

Bij deze modelspoorgroep gaat het niet om het landschap maar om de modeltreinen. De meeste treinen zijn zelfgebouwd in de schaal 1:25 en pendelen over eens stukje spoor in de kraam. De treinen zijn Nederlandse treinen van het type Muizenkop en Hondekop. Kortom zeer herkenbaar voor het Nederlandse publiek. De treinen zijn digitaal aangestuurd en hebben geluid etc. De treinen zijn van zeer gedetailleerd gebouwd! Knap staaltje van modelspoorbouw.

Bad Dimond

Première Nederland

Dietmar Allekotte is een goede bekende in de modelbouwwereld maar dit keer houdt hij ons Bad Dimond verkeert nog in staat van bouw. Het is een klein eindstation waar veelvuldig rangeren nodig is om de treinen ook weer volgens dienstregeling te laten rijden. Recente informatie is dat de baan al vergaand klaar is maar dat er in de komende weken nog hard aan gewerkt wordt om deze baan voor het eerst aan het publiek te tonen. Dietmar houdt ons dus voorlopig nog in spanning!  Laat u dus verrassen tijdens de tentoonstelling wat het uiteindelijk resultaat is van zijn harde werk… Voorlopig moeten we het doen met een baanplan. Maar dat ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Dietmar kennende komt het zeker goed.

Bahnhof Groβrückerswalde

Première Nederland

Steffen Spittler brengt een H0/H0e baan naar voorbeeld van een Saksische smalspoorbaan in 1969. Interessant is het verweven van normaalspoor en smalspoor voor de tunnel, waardoor een verrassend afwisselend bedrijf van normaal en smalspoor mogelijk is in de kleine station. Het model is tot in detail uitgewerkt. Laat u meevoeren in de romantische landschap.

Beneluxspoor

Zoals elk jaar zal ook dit jaar Beneluxspoor weer met een grote presentatie aanwezig zijn. Het unieke concept van kleine zelfstandige modules die optisch geheel van elkaar gescheiden worden gepresenteerd maar de doorgaande trein is het verbindend element. Bijzonder is dat de verschillende diorama’s wel vaak door eenzelfde thema of land geïnspireerd zijn. Hierdoor ontstaat toch een onverwachte eenheid.

De groep put zich ook uit door het verzorgen van demonstraties tijdens de tentoonstelling.  Door de aard van de presentatie is het hier onmogelijk nu reeds een inzage te geven in de baan. Maar ook dit keer zult u zeker niet teleurgesteld zijn over de presentatie.

Braives

MSC “Het Spoor” presenteert  een klein station Braives aan de lijn 127. De gebouwen zijn allemaal gebouwd na opmetingen ter plaatse, van wat nog beschikbaar was. De grote suikerfabriek en de twee gebouwen naast de overweg werden op de “klassieke” manier gebouwd, en voor ons is dat in polystyreen en forex. Zo ook voor het gebouw helemaal links naast het viaduct. Het station werd uitgetekend in Fusion360 en met de laser uitgesneden. daarna volgt de montage, en niet onbelangrijk: het schilderwerk en het vervuilen, of beter gezegd verweren, om de realiteit zo goed mogelijk te benaderen.

Bull’s Salvage

Première Nederland

Frank Bunnik toont een schroothandel  met een eigen spooraansluiting “ergens in de V.S.”. De zware  typisch Amerikaanse locomotieven met de zware treinen komen met enige regelmaat naar deze schroothandel om schroot voor de hoogovens op te halen. Een levendig, en voor liefhebbers aantrekkelijk, verkeer is het gevolg. Diverse typen locomotieven van diverse maatschappijen verlevendigen het beeld.  Ook deze baan is voor de eerste keer in Nederland te zien op een grote tentoonstelling!

Delftse Modelspoor Vereniging

Première Nederland

De Delftse Modelbouwvereniging, DMV, heeft een Nederlands georiënteerde N-spoor modulebaan. Op de baan rijden digitale en analoge treinen volledig geautomatiseerd door elkaar. Er is een station, 3d geprinte huisjes en groot opstelterrein, geïnspireerd door kijfhoek met een fly-over. Voor kinderen zijn er drukknoppen en opstapjes langs de baan om verschillende bewegende scènes te activeren zoals windmolens en de brandweer. Als je goed kijkt vind je allerlei herkenbare taferelen in de kleinste details.

Demotem Haarlemmermeerlijnen

Hier is werk in uitvoering. De baan is bij lange na niet klaar maar het biedt een zeldzaam inkijkje in het (soms wat morsige) proces  van het bouwen van een modelspoorbaan. Dennis ten Hove bouwde en presenteerde zijn modulebaan Bovenkerk – Aalsmeer op meerdere tentoonstellingen. Het project was klaar maar wat nu? Hij heeft een speciale interesse in de Haarlemmermeerlijnen waaronder het kenmerkende emplacement van Uithoorn met onder andere de mooie draaibrug over de Amstel.

Na het kijken naar de Grote Treinencompetitie kwam hij op het idee om van de bouw van een baan een demonstratie te maken. Iedereen kan dit proces nu zien. Een vriend, Patrick, die in N-schaal Bovenkerk-Aalsmeer aan het bouwen was voegde zich bij hem. Zo ontstond het Demoteam Haarlemmermeerlijnen.

Kortom: hier geen baan die af is maar “work in progress”.  We gaan mee in dit experiment en tonen deze baan in wording. Hopelijk zien we hem over enige tijd in volle glorie op de Nederlandse Modelspoordagen.

Draaischijf in G

Deze groep presenteert zich ook met LGB, maar pakt het ook wat groter aan. In hun stand tonen ze ook een echte stoomlocomotief op een bok, ze hebben een pendelbaan met modellen en ze demonstreren allerlei bouwmethoden waaronder werken met een 3 printer. Kortom: er is veel te zien en te beleven. En ze geven u graag alle informatie en antwoord op vragen.

FREMO

Een heel bijzondere manier van modelbouw en “spelen” met modelspoor. De FREMO is een Europa wijde organisatie, waarin leden banen bouwen die in principe zo gemaakt zijn dat ze in elke configuratie samen te stellen zijn. Iedereen houdt zich aan afgesproken normen voor de kopse kanten van de module (baandeel) en de elektrische aansluitingen. Zo past in principe elk baandeel op elke plaats.  De deelnemers kunnen zich dan ook focussen op het eigen deel en beogen die zo natuurgetrouw mogelijk vorm te geven. Ook hier is het dus afwachten hoe het er allemaal gaat uitzien.. Laat u verrassen.

Heel bijzonder is dat deze groep ook een natuurgetrouw treinverkeer wil uitvoeren. Met een snellopende klok wordt in een korte tijd een dag op het spoor “nagespeeld”. Met vrachtbrieven worden vrachten weggebracht en het personenvervoer moet gewoon doorgang vinden. Tja, dat vergt dan veel van elke deelnemer, machinist en/of treinverkeersleider.

Havenbaan Rügen

Première Nederland

Paul de Groot vond in een blad “Kleine Bahn nach Plan” inspiratie voor het bouwen van deze baan. De baan is gesitueerd op het eiland Rügen in het Duitse waddengebied.  De baan is in dat blad gepresenteerd als een tekening /idee van Franz Rittig maar helaas nooit gerealiseerd. Daarin is dus verandering gekomen door  het werk van Paul. Hij werkte het plan uit tot een baan die voor het eerst zal worden gepresenteerd.

Laat u meevoeren naar het zonnige en idyllische eiland dat veel toeristen weten te waarderen.

Hofpleinlijn

Première Nederland

De hofbogen vormden het begin van de Hofplein, de lijn werd in 1909 door de ZHESM geopend en was de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland. De Haagse Modelbouw Club presenteren een bijna 15 meter lang traject van de Hofpleinlijn beginnende in Rotterdam via Berkel naar station Scheveningen Kurhaus. De onderdelen zijn station Hofplein, Bergweg, Berkel/Rodenrijs, Wassenaar en Scheveningen station.
De baan is al eerder vertoond maar is in de afgelopen jaren grondig  aangepakt en in deze vorm is deze baan dan ook een première. Vooral voor bezoekers uit de directe omgeving zal deze baan veel stof voor gesprekken opleveren.

Kerstmarkt in besneeuwd Winkelscheid

Première Nederland

Laat u door Ansgar Meyring meevoeren naar het winterse Winkelscheid, waar een kerstmarkt voor leven zorgt in dit kleine dorp.  Als u goed oplet ruikt u alle lekkers ook dat daar wordt bereid en gedronken. Het dorp heeft een klein station dat dit dorp verbindt met de rest van de wereld. Een wondermooie, romantische baan in schaal N die gepresenteerd wordt in een mooi afgewerkte kast waardoor de belichting extra mooi uitkomt!

LEGO treinen

Ook de LEGO trein is dit jaar weer prominent aanwezig. Een club layout vanuit de LLMTC vereniging. Hierbij zijn meerdere layouts en modellen aanwezig die in LEGO op schaal 1:45 nagebouwd zijn. Onder andere een complete Bahnbetriebswerk met ringloods, een stuk polderlandschap, een stuk Veluwsch landschap, een opstelterrein en meer!
Alle treinen zijn gebouwd in schaal 1:45 en voorzien van verlichting en vele details. Onder andere een TEE treinstel, een NS1200 met containerstam, een 1600 met ICR rijtuigen, een Benelux hondekop, en een NS3700 met bijpassende rijtuigen zullen aanwezig zijn en meerdere ronden over de layouts doen.

De LLMTC is een erkende club vanuit de NMF en is aanwezig geweest op meerdere internationale exposities.

Lucky Luck Nugget Gulch

Première Nederland

Het is u wel geraden om wat afstand tot deze baan te houden… Hier komt u een vervaarlijk schutter tegen die ‘sneller schiet dan zijn schaduw” Frank Combe heeft zich laten  inspireren door de thuisbasis van onze bekende schutter Lucky Luck, Nugget Gulch”. Een baan die u zeker  met een glimlach zult bekijken.. er is zoveel te zien en te beleven op deze baan gesitueerd in het ‘wilde westen van de  Verenigde Staten”. Ook deze baan beleeft zijn premiére in Nederland.

Mijn Baantje

De modelspoorbaan van “Blokpost 13” heeft een hoofdbaan met een station en een aftakking naar een fabriek. De hele baan kan worden geplaatst in tijdperk III / V Het landschap bestaat uit een bergachtige omgeving met een punt naar een industrieel gebied. In de bergen heerst nog steeds de geest van de jaren ’60, terwijl het industriële gebied al flirt met de jaren 70 – 80 met een grote Fabriekshal.
In de vallei met watermolen graast een koe rustig in de wei. In het bos is een uitspanning, er is een BBQ voor vrienden, de brandweer is actief in het bos.
Op het station is een algemene goederen afhandeling, die nog niet is ten prooi gevallen aan het wegverkeer.
Hier komen we in de jaren 70-80. Grote bouwplaats, torenkraan, het nieuwbouw rukt richting de rustige bergen. Hier wordt gebouwd aan de nieuwe tijd. In de buitenwijken is het rustig.
Bij het industrieterrein wordt nog gras gemaaid op de oude manier. Op het fabrieksterrein stapelt iemand gevallen stenen terug op een pallet, zodat ze in de fabriek netjes voor transport kunnen worden verpakt.
De baan is opgesteld op een hoogte van 92,5 cm bovenkant spoor zodat de kinderen en mensen in een rolstoel een goed zicht hebben op wat er op de baan gebeurd. De baan is interactief ontworpen met drukknopjes voor kinderen.

Modelspoorgroep Utrecht

Deze groep is elk jaar meer dan actief op ons kinderplein, waar ze kinderen kennis laten maken met het bouwen van huisjes en het maken van kleine diorama’s. Ze begeleiden de kinderen bij het spel met Märklin C track en alle overige spoorgebonden speelgoed op het kinderplein.

Dit jaar komen ze daarbij ook nog eens met een eigen modelspoorbaan. Een baan in schaal N.

Een modulebaan waarbij de leden zelf een thema hebben uitgekozen en zo reist u in korte tijd door Nederland, Duitsland, Schotland en zelfs Amerika… Kortom: een heuse ontdekkingsreis.

 

Nostalgia Germania

Première Nederland

Maasbuurtspoor brengt dit jaar wel een heel een bijzonder project. Ze schijven zelf: “”Een nostalgische baan met Duitse motieven in schaal O en Oe, met zeer veel details. Deze baan springt er met zijn gedetailleerde en fantasierijke taferelen echt uit.”. Daar is werkelijk geen woord van gelogen. Laat u verrassen door deze baan die onder een eigen tentdak wordt gepresenteerd waardoor de presentatie nog verrassender wordt. Voor het eerst in een grote modelspoortentoonstelling te zien!

Perštejn

Tsjechisch Slovaaks landelijk stations thema. De rust in de bossen rond Perštejn word verstoord door een naderende diesel trein. met een aantal goeden wagons voor het veevoeder bedrijf COVA. Nadat de wagons zijn afgeleverd vertrekt pruttelend een railbus naar zijn volgende halte en keert de rust en geluid van vogels weer terug.

Petersplatz

Première Nederland

Inmiddels in Peter van de Wildenberg een bekende verschijning op onzed tentoonstelling. Dit keer weer een primeur met Petersplatz,  dat wederom gekenmerkt wordt door veel verrassende en bewegende objecten. Laat u meevoeren met Peter’s fantasie. Alles op deze H0 baan is zelf gemaakt, Peter weet u zeker weer te verrassen met romantische scenes , waarbij de trein een ondergeschikte rol lijkt te spelen.  Peter is zeer welbespraakt en heeft geen geheimen: hij vertelt u graag hoe alles functioneert.

Punxsutawney Transit Company

Première Nederland

Dhr. Hoppel toont ons in 0n30 een smalspoor trambaan in Punxsatawney. Je verwacht het niet met deze naam maar het is toch echt in Pennsylvania USA. Het speelt zich af op 2 februari als jaarlijks de groundhogday wordt gevierd. Ik moest het ook opzoeken: een feestdag waarop wordt gevierd dat de grondmarmotten volgens overlevering ontwaken uit hun winterslaap.  Zij voorspellen daarmee het einde van de winter. Och, je zoekt aanleiding voor een feestje: nooit weg.

Nou, de mensen wagen zich tijdens de dag op weg en zoeken de zon op. En ze zijn in opperbeste stemming na een lange en strenge winter. Een première op onze show van een kleine baan met een bijzonder thema.

RandstadRail

Première Nederland

De randstad is dit jaar goed vertegenwoordigd met diverse banen waarvan het voorbeeld in de regio is te vinden.  Deze baan is gebouwd naar voorbeeld van een viaduct op de Randstadrail lijn (voormalige Hofplein lijn) ter hoogte van de Prins Bernardlaan te Voorburg . Het voorbeeld is getrouw en tot in detail nagebouwd zoals het er in 2006-2010 bij lag. Zelfs details zoals de rijtuigen die voorzien zijn van  exclusieve reclame-uitingen. De Randstadrail voertuigen en zelf gebouwde voertuigen uit de 3D printer. Kortom: klein maar fijn.

Ook deze baan beleeft zijn première tijdens onze tentoonstelling.

Sankou Ferry

Première Nederland

Bijna vanzelfsprekend is ook dit jaar Luc de Martelaer met een nieuwe baan aanwezig.  En zoals we van hem gewend zijn, weer met  een exotisch thema. Het platsje Sankou zult u vergeefs zoeken in de republieke van Centraal Afrika, Wanneer het zich precies afspeelt is ook niet helder: ergens tussen 1950 en 1970. Het rollens materiaal is vooral van Amerikaanse makelij. Een avontuurlijke pont verbindt twee oevers van de rivier. Het is duidelijk een land dat het beste maakt van de beperkte beschikbare middelen.

Senderner Kreisbahn- Anschluss Kanalhafen

Première Nederland

Het voorbeeld van deze baan is een fiktieve aansluiting van de private spoorwegonderneming “Senderner Kreisbahn”naar de kanaalhaven van Suchtdrup.  De baan is gebouwd door een inmiddels bekende gast van onze tentoonstelling namelijk Heinz- Ulrich Grumpe. Bijzonder  is dat Heinz-Ulrich steeds gebruik maakt van eenzelfde fiddleyard  en dan  een nieuw deel vervangt. Zo presenteert hij regelmatig nieuwe banen met hergebruik van de fddle yard. Een goed en duurzaam concept! Ook deze baan beleeft zijn premiére in Nederland.

Station Holland Spoor

Een oude bekende, zult u zeggen. Ja, want we geven als Nederlandse Modelspoordagen natuurlijk graag aandacht aan modelspoorgroep uit onze eigen omgeving. Maar Het Holland Spoor is nu toch echt door de leden aangepakt. De baan is nu geheel “up tot date” en de presentatie is mooier door een achtergrond en een rok. Er is ook een nieuwe spoor gelegd, zodat er een nog interessanter bedrijf mogelijk is. Het busstation is voorzien van bussen die in het verleden in Den Haag rondreden. En natuurlijk is er de tram, waarop trams rijden uit heden en verleden, en waar gasten ook hun zelfgebouwde trams op laten rijden.

Van Niks naar Nul

De ModelSpoorGroep ’s-Hertogenbosch presenteert haar nieuwe spoor 0 baan “Van Niks naar Nul”.

Op een oppervlakte van 7.30 m x 3.00 meter presenteert de Modelspoorgroep ’s-Hertogenbosch een modelbaan in spoor 0. Daarop is onder andere een kopstation en een rangeerterrein te zien. Een zelfgebouwde zwenkbrug met een lengte van 1.40 m maakt het mogelijk om hele treinen in een keer van spoor te laten veranderen.  Maar ook een “ondergronds” schaduwstation maakt een afwisselend treinverkeer mogelijk.

De baan is nagenoeg klaar maar er wordt nog gewerkt aan de details en scenery.  Veel gebouwen zijn ontstaan middels 3D druk, maar ook houtbouw en werken met karton is deze groep niet vreemd.

Wahrsteiner Bezoekerscentrum

De Gooische Spoorgroep presenteert voor de eerste keer een baan in de schaal N. Deze module baan toont o.a.  een module met het Warsteiner Bezoekerscentrum, een vakantiepark en een boerderij, waarvan hieronder een opname. Ook in deze kleine schaal is een hoge graad van detail te bereiken, zoals de foto wel laat zien.

Wasserij van Dam

George van Damme brengt een Märklin baan met als thema een grote industriële wasserij met verrassend de naam Vandam. Ook op deze baan staat het rangeren voorop. Vier treinen rangeren continu, aangestuurd door i-train. Aan een zijde van de baan ligt de eerder genoemde wasserij  en aan de andere kant een locloods waar de locomotieven van kolen kunnen worden voorzien. Op deze wijze zorgen de spoorwegen ervoor dat de wasserij aan het werk kan blijven… Een drukke baan met veel rangeerbewegingen.