2D Baan Duitsland tijdperk 1+ 2

Modelspoorclub Veluwezoom
21

De 2D baan ontleent zijn naam aan het feit dat hij van 2 kanten te bekijken is. De 2D baan stelt een fictief Duits landschap voor in de 20er tot 30er jaren van de vorige eeuw. Het betreft een enkelsporig traject tussen de dorpen Deinsburg en Düsselbach.

3rail Forum

Het 3railforum is opgezet als online ontmoetingsplaats, maar ook als kennisuitwisselplaats voor modelspoorders (Märklin-rijders). De grootste doelstelling van ons forum is dus met name de beginnende / herintredende 3rail modelspoorders op weg helpen. Het is de bedoeling om ‘de ruimte te bieden aan modelspoorders die ontspannen met elkaar van gedachten willen wisselen’. Maar ons forum is gegroeid en gegroeid. Van een klein hecht clubje zoals in het begin kunnen we nauwelijks meer spreken.

Bayou TallAhatchie

Primeur in Nederland!
Luc de Martelaer
5

Amerikaans tafereel met een leuke inkijk aan de achterzijde waar een kloof in is gerealiseerd; aan de voorzijde een brug over een moeras.

Schaal N

Berkeldam

Paul Roodbol
13

NL Lokaalspoor rond 1960

Burg Oberlöwenstein

Een middeleeuwse burcht ruïne kijkt uit over een aftakking in een enkelsporig traject in midden Duitsland, ergens in de jaren 60. De baan wordt volledig automatisch bestuurd met Itrain en er is afwisselend verkeer vanwege het grote schaduwstation.

Demobaan WOKO

HCC Modelbaanautomatisering
14
https://modelbaan.hcc.nl/demobanen.html

De baan is geheel geautomatiseerd en is treingestuurd, d.w.z. de treinen hebben een ingebouwde decoder. Het computerprogramma dat het treinproces aanstuurt kan zowel Koploper© van Paul Haagsma zijn als het programma iTrain. De interface van computer naar baan gebeurt door een combinatie van commerciële- en eigen ontworpen hardware. In het midden van de baan is een volautomatisch werkende autobaan met FALLER-auto’s gesitueerd (ook in de schaal N). De auto’s op deze baan rijden met werkende verlichting (automatisch aangeschakeld als het donker wordt), richtingaanwijzer en remlichten.

De nadruk bij zowel de treinbaan als de autobaan ligt vooral op de mogelijkheden van digitale besturing bij de automatisering. Aan de toeschouwer wordt getoond welke hardware en software er nodig is om bepaalde functies (zoals wissel- en seinsturing, remlichten en richtingaanwijzer) te kunnen realiseren.
Omdat deskundige kennis aanwezig is kunnen wij ook advies geven voor het ontwerp van eigen trein- en autobanen (ook voor starters) en ook voor specifieke vragen betreffende het automatiseringsproces.

Die Steilstrecke von Birckenstok

Primeur in Nederland!
Jan Hein Ruigrok
16

Die Bahnstrecke Birkenstock unteren Bahnhof–Birkenstock oberen Bahnhof (auch als Steilstrecke
Birkenstock bezeichnet) war eine Nebenbahn in Sachsen. Sie verband die auf
der Erzgebirgshochfläche liegende Stadt Birkenstock mit der im Tal der Zwickauer
Muldeverlaufenden Bahnstrecke Chemnitz–Adorf. Neben einem Abschnitt der Schmalspurbahn
Wilkau-Haßlau–Carlsfeld war sie mit einer Neigung von 50 Promille die steilste Eisenbahnstrecke in
Sachsen.

Elevador do Bom Jesus do Braga

Primeur in Nederland!
Paul de Groot
15

De Elevador do Bom Jesus do Braga is een waterballastbaan gebouwd in 1882 ten behoeve van het vervoer van pelgrims naar het klooster en de bedevaartsplaats Bom Jesus (Goede Jezus). De trein overbrugt het traject met een lengte van 274 meter en een hoogteverschil van 116 meter naar de Bom Jesus kerk in minder dan 4 minuten. De hellingshoek van de kabeltrein bedraagt 42{b2b4506b40a25e5fa4b30fb65b0e1a24f8ecaa40cd84a9648f654e4e974b46a7}. De beide wagens hebben elk 60 zitplaatsen.

De bouwer wilde ook in schaal 0e de aandrijving met water laten gebeuren, echter door de wetgeving in Europa is dat niet toegestaan. Daarom is er een elektromotor ingebouwd ten behoeve van de beweging. In de thuissituatie werkt de waterballastbaan met 98ml water. De baan is opgebouwd in drie delen, waarvan één deel de gehele aansturing bevat. Verder zijn er zoveel mogelijk lichte materialen gebruikt zoals foamboard en karton. Door gebruik te maken van een Arduino is de beweging autonoom gemaakt, waardoor bediening niet noodzakelijk is.

Flamsbana Berekvam

Primeur in Nederland!
MST Maaslijn
6
http://www.demaaslijn.com/

De Noorse baan, Flåmsbana Berekvam holdeplass, is naar origineel voorbeeld ontworpen en gebouwd door Hans Peters. Na diverse verkenningen ter plekke, maken van foto’s en verzamelen van tekeningen, is vrijwel alle scenery en gebouwen in zelfbouw gerealiseerd. Op de baan ligt het station Berekvam, omgeven door typisch Noorse huizen en gebouwen, tegen een helling van het schitterende Flåmsdalen in
Noorwegen. Met de originele Flåmsbana-treinen uit heden en verleden op de rails.

Industrial District Railway

Primeur in Nederland!
Heinz Ulrich Grumpe
4

Britse Industriebaan

Karnin Gorzowski

Primeur in Nederland!
Tomasz Florczak
20

Een Poolse baan met een enkelsporig baanvak met halteplaats. Mooi vormgegeven; rustig landschap. Lokale stoptrein en een lange goederentrein.

Lahntalbahn in N

Lahntalbahn Modelspoor Vereniging
3
http://www.lahntalbahn.nl/

De LMV ‘Lahntalbahn in N’ heeft als voorbeeld de echte spoorlijn in het dal van de rivier de Lahn in Duitsland (met o.a. Bad-Ems/ Nassau/ Limburg/Weilburg/ Marburg).

De LMV module/modelbaan in schaal N (1:160) is bekend in binnen- en buitenland, door het natuurgetrouwe landschap, de vegetatie en de verregaande detaillering in model.

Op de LMV modelbaan treft u vele typerende treinen van de Lahntalbahn aan, uit tijdperk  III en IV (ca. 1960 – 1980). Voor het personenvervoer rijden railbussen, elektrische-accu motor wagens, stoomlocomotieven en dieselloks voor boemeltjes en regionale treinen. Sneltreinen, maar ook een omgeleide TEE en bijzondere treinen zoals de Rheingold of Orient Express zijn ook af en toe van de partij. Natuurlijk wordt het goederenvervoer niet vergeten. Diesel- en stoomlocomotieven worden ingezet voor lichte en zware goederentreinen. Op beurzen rijden we, tot groot plezier van vooral jonge toeschouwers.

De baan bestaat uit 32 modules, waarop ruim 70 meter hoofdspoor is gelegd en enkele 10 tallen meters zijspoor aanwezig zijn.

Deze baan is in verschillende bouwfase; van nauwelijks “gelandschapt”  tot zeer gedetailleerd en bijna af. Juist omdat deze baan nog zo in ontwikkeling is, is hij ideaal om eens te bezichtigen.

Merzebach

Primeur in Nederland!
VAMES Apeldoorn
1

Landelijk eindstation in Duitsland, periode 3.

Modelbaan in NS Dieselloc

Primeur in Nederland!
Henk de Goede
30

Henk de Goede presenteert zijn modelbaan in een NS Dieselloc en is te bewonderen bij het kids plein.

Peterseck

Primeur in Nederland!
Pemoba Holland
17
https://pemoba.wordpress.com/

In Peterseck is het een drukte van belang. Bij aankomst in het station valt al gelijk op dat de postbezorgers het erg druk hebben. Het is in deze modelbaan een uitdaging om bij de woningen binnen te kijken. Bij de ene woning hangt een bewegende pendelklok aan de wand, terwijl de buurman met zijn kleinzoon met de modelbaan aan het spelen is. In het restaurant boven de hoofdweg worden de klanten op hun wenken bediend door de ober. Aan de andere kant van de stad wordt de markt druk bezocht.

Punta Marina

Jan van Mourik en Henk Wust
7

This Italian layout is freelance build to the example of 3 area’s in Italy; the left side (harbour) is modelled after the example of the fishing-village of Viëste at the shores of the Adrianic Sea, the middle section is modelled after the area called “La Cinque Terra”, with the 5 villages between the town of La Spezia and the town of Pisa and right side mountains are build to the Dolomites example. Without knowing it, by Henk Wust, there really exists a village Punta Marina at the Adrianic Coast near the town of Ravenna.

The layout exists of 2 modules, each measuring 0.80 * 0.40 m, plus a fiddle yard of the same size, so the overall size will be 2.40 * 0.40 m. The used scale is 1:43 (0e) on 16.5 mm narrow gauge tracks.

Railclub Utrecht

Railclub Utrecht
19

Railclub Utrecht is een vereniging van enthousiaste spoorliefhebbers met belangstelling voor zowel
modelspoor als grootspoor.
De vereniging werd opgericht in 1981, met als doel het stimuleren van de hobby in al zijn facetten.

De voordelen van het hobbyen in verenigingsverband zijn legio.
Aangezien in een vereniging leden bij elkaar komen met compleet verschillende achtergronden, meningen en
kennis, kan de individuele hobbyist hiervan gebruik maken om de hobby een extra dimensie te geven.

Onze leden komen over het algemeen uit de (ruime) omgeving van Utrecht, maar uiteraard is ook iedereen van buiten deze regio van harte welkom.

RhB Zwitserlandbaan

Primeur in Nederland!
Team Zwitserleven
9

Highlights H0-m Zwitserlandbaan:
Geïnspireerd door de Rhätische Bahn (Stationsemplacement obv. Bergün, Steenboogbrug
Albula III)
Smalspoor H0-m
Volledig computergestuurd
2 Schaduwstations voor gevarieerd volautomatisch treinbedrijf
Verlichting huisjes etc met dag-/nachtritme

S & G Mining and navigation

Meijerij
8

Mijnbaan op Vancouver Island, West Canada

SIDI Fontana

Primeur in Nederland!
Franck Combe
2

The city of Sidi  Fontana is fictional but inspired by one of the longest narrow gauge track in the world In 60 cm gauge in Morocco (more than 2000 km).  The railway system allows the French army and the civilians to move military forces and civilian goods.

The fleet  of  locomotives is composed of Schneider petrol  locomotive and 030 Decauville progress steam locomotive.

The rolling  stocks  is made of Pechot,   Decauville and generic narrow gauge wagons.

 

Terrariumbaan

Henry ten Hove
25

TT baan in aanbouw - Project Rheinfels

In aanbouw Primeur in Nederland!
De Eindhovense Modelbouwvereniging
22

Een uit zichtbaar gelaserde modules vervaardigde spoorbaan, die een deel van het Loreley betriebsbahnhof in de schaal TT 1:20 laat zien.

Er worden tevens lasertechnieken gedemonstreerd.

Uden beweegt

Primeur in Nederland!
De Tenderloc Uden
11
http://www.detenderlocuden.nl/

RAIL 2016 had de primeur voor onze voorlaatste bewegende object, de Stoomzuivelfabriek St. Henricus. We hebben vele leuke reacties gehad op het gebouw en de bewegende man die de melkbussen verplaatst. Onderstaand kunt u een film bekijken die ingaat op de geschiedenis van de Stoomzuivelfabriek. Hierin wordt de bouw en werking van de man met de melkbussen uitgelegd.